Google Search

Skijanje


     I OVE ZIME U PLANINE

     Moda ili potreba, ljubav ili navika, svejedno, skijanja se redovno setimo svake godine u gotovo isto vreme. Rezervacije vaših destinacija ste, pretpostavljam već izvršili. Termini putovanja su vam poznati, oprema..? Sve je pod kontrolom, expozim je tu da nijansira nedostajuće sitnice. Još koji dan i ...krećemo u planine.

Skijanje

   A sve je počelo..?

  Sve je počelo davno, verovatno samo iz potrebe. Pa prve skije su pronađene pre 4500 godina, na dalekom severu kod Hotinga u Švedskoj. Laponci spominju skije oko 550 g., a Dinastija Tang 1520g. u svojim zapisima opisuje skijanje Kineza. Švedski kralj Gustav Vasa bežao je ispred Danaca na skijama i dao ideju za danas poznatu skijašku trku Vasaleppet na 90km. Sportsko skijanje svoje početke doživljava početkom XX veka.

   Potom su ledeni božićni praznici 1963g., u malom američkom gradu Musangu, Sermanu Popenu bili inspiracija da osmisli novu zabavu za svoje ćerke. Želeo je da ih nauči da skijaju, naravno što lakše i brže, te je spojio dve skije u jednu. Deci je bilo jednostavnije da na toj dasci surfuju, i to je rodilo novu ideju. Uzeo je par skija za vodu i prilagodio ih snow surfu. Svoj pronalazak je registrovao i prava na korišćenje ustupio kompaniji "Bransvic", koja je prve modele snurfera prodavala tokom zime 1966-67g.

   Skijanje, korisno zadovoljstvo

   Odmor, druženje sa porodicom koju tako malo viđate zbog prezauzetosti poslom, odlazak sa prijateljima, možda nova poznanstva, sve će vam to prijati i osvežiti vas. Bar na kratko napustate svoje radne fotelje u kojima se vaša kičma satima savija i podseća na kiflu. Kompjuteri i rokovnici su zatvoreni, probajte da ih zaboravite, odmorite oči, ne čitajte, posmatrajte prirodu. Probajte da isključite mobilne telefone, odmorite uši od uporne zvonjave telefona i mozak od štetnog mikrotalasnog zračenja.

   Ako su aranžmani rezervisani ostalo je još malo vremena da proverite svoju top formu. Očekuje vas intenzivan fizički napor i malo je vremena ostalo da ojačate svoje mišiće i povećate kondiciju. Najbliži sportski centar može zadovoliti prohteve koje vaš aktivan odmor zahteva, iskoristite ga.

   Ishrana i sport

   Ako želite da ostvarite ispravanu i optimalnu sportsku aktivnost obratite pažnju i na izbor hrane, to je od temeljnog značaja. U našem telu postoje skladišta energije. Glikogen u mišićima se troši tokom prvih sati srednje intenzivnog fizičkog napora. Masnoće su te koje nam omogućavaju da se bavimo fizičkim aktivnostima u vrlo dugom vremenskom periodu, gotovo neograničeno, našta naravno utiče fizička kondicija. Proteini su najmanje korišćen izvor energije. Oleinska kiselina iz maslinovog ulja najlakše sagoreva na nivou mišića i samim tim se najlakše vari. Prisustvo hrane u želudcu ometa telesnu aktivnost, pa ako to imamo u vidu, konzumiranje lakše svarljivih masti omogućava "punjenje " energijom u kraćem vremenskom periodu.

   Skijanje će zahtevati nove kalorije, koliko? Svaka fizička aktivnost zahteva energetski utrošak koji zavisi od samog trajanja i intenzitete napora, spoljnih klimatskih uslova, telesne težine i fizičke kondicije. Radosna vest je da telo troši više energije i izvesno vrene nakon sportskih aktivnosti. Naime najnovija israživanja pokazuju da vežbanje ubržava metabolizam ne samo za vreme treninga vec i određeno vreme posle toga omogućavajući vašem telu da sagoreva dodatne kalorije. Sat aktivnog skijanja troši 16 ccal/kg telesne težine. Lako možete izračunati da je to jedan bogat dodatni obrok. Ako ga preskočite...? To bi bio idealan način za skidanje onih 2-3 kilograma koja su vam doneli Novogodišnji i Božićni praznici.

   Veoma je važno da povećanu sportsku aktivnost prati veći unos tečnosti. Svaka potrošena kalorija pretpostavlja potrošnju 1ml vode. Na skijanju će to značiti oko dva litra dodatnih napitaka. Zašto to ne bi bili napici o kojima ste čitali u prošlom broju vašeg DC magazina.

   A ako ne skijate vec boravite u planini posmatrajući skijaše. evo podsećanja i za vas. Sat šetnje troši 3 ccal/kg. telesne težine. Dva sata temperamentnije šetnje u vreme odmora potrošiće 3500ccal. što odgovara gubitku pola kilograma sala. Namerno naglašavam sala a ne tečnosti. Ako vam se čini da je to malo pojačajte napor, preskočite dezert, uspeh je zagarantovan.

   Zaštita od sunca

  Ovo je veoma važno. Skijaš ili ne, mislite o intenzivnoj zaštiti od sunca. Neka vaše naočari budu sa stilom, one jesu modni detalj ali naočare za sunce su mnogo više od toga. Osobama svetlih očiju potrebna je intenzivnija zaštita zbog smanjene pigmentacije oka. Smedja boja stakla i plastike veoma dobro filtrira UV zrake i njen jedini nedostatak je što menja prirodne boje. Smedja boja se savetuje kratkovidima jer olakšava fokusiranje slike. Narandžasta stakla mogu zaustaviti i do 90% zračenja a na snegu štite od zaslepljujućeg odbljeska snega. Plava, ljubičasta, ružičasta i žuta stakla pružaju slabu zaštitu od jarkog sunčevog svetla. Ona odmaraju oko i zato ih ostavite za noćnu vožnju i vožnju po magli ili za rad na kompjuteru.

   I na kraju da li ste spakovali kremu za sunčanje sa visokin zaštitnim faktorom za vaše lice? Pouzdan nutrijent koji može pomoći i preventivno delovati kada kožu izlažemo suncu, i najvažniji od svih je vitamin A i njemu srodna komponenta beta karoten. Ovi nutrijenti izgleda imaju sposobnost rasipanja UV svetlosti i sprečavaju oštećenje i starenje kože nakon sunčanja. Kožu ćete zaštititi uzimanjem 10.000IJ vitamina A i 25.000IJ beta karotena desetak dana pre i tokom sunčanja. Možete ih uzeti putem suplemenata zdravoj ishrani koje će te nabaviti u svakoj bolje snabdevenoj apoteci.

   Još jedan način da zaštitite vašu kožu je tretman lica nakon izlaganja suncu. Preparati aloje vere u obliku gela i esencijalnih ulja levande oporaviće i umiriti vašu kožu izloženu suncu.

   U Australiji, gde je poslednjih godina rak kože dramatično prisutan, sprovodi se kampanja protiv sunčanja sa porukom "SLIP, SLOP, SLAP"! sto znaci: pre izlaska na sunce navući (slip on) odeću, namaži (slop on) sredstvo za sunačanje i natuci (slap on) šešir! Može i skijaška kapa. Sve je spremno...?! Uživajte u odmoru.

    autor: Ass. mr sc med. dr Tatjana Mraović, spec. higijene, dijetolog, savetovalište za ishranu VMA

   DC Magazin 2001.

^ Vrh strane ^
* Home. * Ishrana * Zdravlje * Dijeta * Media * Kontakt *

ZdravaDijeta ©