Google Search

Kako skinuti salo sa stomaka


    “Pre svega, brzih rešenja nema! Ako želite rezultate, naoružajte se strpljenjem i slušajte savete dijetologa. U tom slučaju, uspeh neće izostati”, poručuje dr Tatjana Mraović, spec. higijene, dijetolog

Kako skinuti salo sa stomaka 1

   Masnoće nataložene oko struka predstavljaju veliku opasnost po zdravlje, a ukoliko se ne eliminišu pravovremeno, mogu izazvati niz zdravstvenih tegoba. Kako se izboriti s ovim problemom, ali i šta je njegov glavni uzrok – pitali smo Tatjanu Mraović, spec. higijene, dijetologa.

   Koji tipovi gojaznosti postoje?

   Gojaznost se definiše kao višak telesnih masti u organizmu. Smatra se hroničnom zapaljenskom bolešću, a nastaje kao rezultat pozitivnog energetskog bilansa. Prekomerna telesna masa (predgojaznost) i gojaznost predstavljaju dva oblika iste bolesti. Egzogena i endogena gojaznost dva su osnovna tipa gojaznosti. Kao što i sam prefiks kaže – egzogena gojaznost nastaje zbog spoljašnjih faktora (stil života), dok endogena ima uzroke u samom organizmu (endokrini tumori, Kušingov sindrom...). Možemo spomenuti i takozvani muški i ženski tip gojaznosti: pa dok se kod muškaraca masne naslage gomilaju u predelu stomaka, kod većine žena to taloženje nastaje na bokovima i butinama, što je manje opasno po zdravlje.

   Koji su faktori glavni “krivci” za gomilanje viškova u predelu struka ili bokova?


   Sam proces gojenja povezan je sa stilom življenja, ali kako ćemo se gojiti, tj. na kojim će se delovima tela zadržavati masne naslage – zavisi isključivo od genetike. To je nešto što je van našeg uticaja.

   Da li između masnoća nataloženih na stomaku i određenih zdravstvenih tegoba možemo staviti znak jednakosti?

   Apsolutno. Salo na stomaku uzrokuje niz metaboličkih poremećaja, kao što su: skok pritiska, povišen holesterol, trigiliceridi u krvi, šećer... Ako se ništa ne preduzme u pogledu mršavljenja, obično se svi ti zdravstveni problemi u određenim godinama objedine, pa tada govorimo o metaboličkom sindromu. Gojaznost ima i mnoge druge posledice: gubitak ciklusa kod žena, neplodnost... A najteži poremećaj je – karcinom. U ovom slučaju hrana je lek, što znači da je skidanje kilograma proces koji će vam povratiti zdravlje.

   Kako, kao medicinski radnik, reagujete kad pročitate naslov “Kako skinuti salo sa stomaka za nedelju dana”? Je li to izvodljivo?

   U meni se probude sve negativne emocije. Tekstovi tog tipa u ljudima bude lažnu nadu i lažni optimizam, od njih je više štete nego koristi. Oni koji veruju da je za nedelju dana moguće rešiti problem s viškom kilograma prihvataju tu ideju jer im je tako lepše i lakše; nose se mišlju kako je dovoljno nekoliko dana živeti u skladu s uputstvom koje nađu negde na internetu da bi se vratili na staro. To ne može!

   Generalno, šta mislite o popularnim dijetama?

   Ništa dobro. Čak i dijeta koju ja napišem određenoj osobi nekoj drugoj neće rešiti problem. Nije poenta samo promeniti način ishrane; potreban je i rad na sebi, psihološka promena...

   Koje su najčešće greške koje prave gojazne osobe?

   Nada da će se problem rešiti sam od sebe, i to za kratko vreme, kao i izgovori poput onih “počinjem u ponedeljak”, “sad ću se najesti pa od sutra okrećem nov list”, “gojim se od vode”, “imam lošu genetiku”, “vrlo malo jedem, ovo što ste mi napisali previše je za mene”... Dokle god postoji ta nesvesnost, teško da možemo otkloniti problem.

   Top-savet

   Nisam za zabrane, ali svakako da između obroka ne treba grickati sve što vam dođe pod ruku. Užina je važna, a ona može biti raznovrsna: sveže voće, poneka suva voćka (dvetri suve šljive, smokve ili kajsije), orašasto voće (badem, lešnik, orah), šaka prepečene soje, dve-tri masline, pola čaše jogurta, sladoled.

   Šta je prvo što pacijent treba da preduzme u procesu gubitka masnih naslaga?

   Pacijent treba da se pridržava saveta koje je dobio od dijetologa, i to u što je moguće višem procentu (preko 90%). Tada je situacija pod kontrolom. Dakle, ako je dobio režim ishrane – pridržava ga se. Ukoliko je rečeno šest obroka, onda je to tako; a ako je upozoren da ne sme konzumirati alkohol – nema “samo ću jednu čašu piva”. Takođe, ukoliko je rečeno da namirnice meri u gramima, to mora da ispoštuje; a ako je savetovana šetnja od pola sata – da se sprovede. To je jedini način da se postigne rezultat.

   Gladovanje se, pretpostavljam, isključuje. Tri obroka i dve užine dnevno preduslov su zdravog i pravilnog načina ishrane.

   Upravo tako. Gladovanje može imati kratkoročne efekte, kao što je, na primer, gubitak tečnosti, a ako se malo duže praktikuje – može uzrokovati i gubitak mišićne mase. Ono dovodi do dobro poznatog jo-jo efekta, no, i ukoliko se mesecima pridržavate pravilnog načina ishrane pa – kad postignete željenu kilažu – zaboravite na sve savete i vratite se starom načinu ishrane – onda govorimo o jo-jo ponašanju.

   Ima li u jelovniku mesta za hleb i proizvode od belog brašna?

   Ništa loše neće se desiti ako pojedete parče belog hleba. Štaviše, slična je kalorijska vrednost belog i integralnog hleba, integralnog je možda čak i nešto viša. Problem je u količini hleba, peciva, makarona, špageta... koju pojedemo. Ne kažem da treba jesti beli hleb umesto integralnog, ali mislim da je količina veći razlog za brigu nego samo belo brašno. Pojedite kiflu, ali ne pleh kiflica sa sirom.

   Koje namirnice pomažu topljenje masnih naslaga?

   Bilo bi divno da se mogu kategorisati na taj način. Lično ne verujem u to, smatram da isključivo redovni obroci i vežbe daju rezultate.

   Može li ispijanje veće količine tečnosti pospešiti gubitak sala?


   Može. Problem je to što gojazne osobe, generalno, ne piju dovoljno tečnosti. Kod njih je osećaj žeđi zamenjen osećajem gladi. Naučiti gojaznu osobu da redovno pije vodu veliki je korak napred. Osim vode, može se piti i čaj ili limunada. Bitno je da napitak bude bez šećera, meda, pa i veštačkih zaslađivača. U redu je i popiti čašu vode s nekoliko kapi limuna – em taj limun vodi daje bolji ukus, em se unosi vitamin C, a pospešuje se i metabolizam.

   Da sumiramo, šta je važno znati u procesu gubitka masnih naslaga?

   Nema gladovanja, tj. preskakanja obroka. Obavezno je držati se smernica koje je dao dijetolog. Nema “grickanja” između obroka niti konzumiranja alkohola. “Pojeo sam koji zalogaj više, ništa mi se neće desiti” – rečenica je kojoj nema mesta. Stres je faktor koji može prouzrokovati gomilanje masnih naslaga. Dokazano je da mala količina sna utiče na gojaznost – šest do osam sati sna realna je potreba. Sedenje i ležanje neće pomoći da masne naslage odu.

   Koju vrstu fizičke aktivnosti preporučujete?

   Onu koja prija pacijentu, koju će rado praktikovati. Ništa što će mu biti naporno i dosadno pa da poželi da preskoči trening. Izbor je na vama: radite bilo šta, samo se pokrenite!

   Koji je idealan ritam gubitka kilograma na mesečnom ili godišnjem nivou?

   Idealan gubitak je pet odsto od postojeće telesne mase za mesec dana. Šta to znači? Ako imate 100 kg, maksimum koji treba da izgubite za mesec dana jeste pet kilograma. Ili, vrlo se uspešnim smatra, a ima i zdravstvene benefite, gubitak od 10% telesne mase na godišnjem nivou. Pacijent koji se pridržava mojih saveta sve svoje viškove skine za sedam do deset meseci. Što duže traje proces mršavljenja, to su bolji rezultati na duže staze, a za to vreme učite kako da se pravilno hranite i stičete nove životne navike, koje postaju vaš stil života. U tom slučaju, povratak na staro malo je verovatan.

   Nije problem u određenim namirnicama, nego u količini obroka

   Budite realni u svojim očekivanjima koliko kilograma treba da izgubite i za koje vreme. Pokrenite se – niko neće rešiti taj problem umesto vas. Dijeta je, zapravo, proces sticanja novih životnih navika i učenje kako pravilno jesti da biste bili vitki. Zaboravite da ste normalno jeli u periodu kad ste bili gojazni – tada ste bili na “dijeti za gojenje”. Dolazak u savetovalište i želja da se smrša samo su povratak na normalnu, uravnoteženu ishranu, koja mora ostati takva zauvek. Sve ostalo su zablude kojih je nužno rešiti se: ne treba jesti voće, ne kombinovati meso i krompir, jesti samo u određenim satima ili danima (dijeta “mesečeve mene”), razlikovati organsko i neorgansko... Nije problem u namirnicama, ponoviću, nego u količini obroka. Ne možemo promeniti svet, ali možemo promeniti količinu hrane koju unosimo i naše telo će nam biti zahvalno na tome.


   Eva Čubrović

   Hrana kao lek - septembar 2016.

^ Vrh strane ^
* Home. * Ishrana * Zdravlje * Dijeta * Media * Kontakt *

ZdravaDijeta ©