Google Search

Kako ubrzati energetsku potrošnju


     Postoje različite metode i pomoćna sredstva koja obećavaju pomoć u poboljšavanju metabolizma, kako bi se telu omogućilo da brže sagoreva kalorije. Koje metode su pouzdane, zdrave i delotvorne?

Kako ubrzati energetsku potrosnju


   Nije lako redukovati nastalu gojaznost, najčešće prouzrokovanu nekontrolisanim unosom hrane i manjkom fizičke aktivnosti. Ali, nada, i to ne uzaludna, uvek postoji.

   Pojam bazalnog metabolizma

   Bazalni metabolizam, često spominjan i uvek vezan za poremećaje ishrane, označava osnovnu energetsku potrošnju - energiju koja se troši za održavanje osnovnih funkcija života: disanje, rad srca i cirkulaciju, rad jetre, bubrega, nervnu ili endokrinu funkciju. Bazalni metabolizam čoveka ima vrednost 1600 - 1800 kcal za 24h. On zavisi od pola, uzrasta i fizičke aktivnosti, klimatskih uslova, zdravstvenog stanja. Muškarci imaju nešto veći bazalni metabolizam od žena. Novorođenčad, čiji je rast intenzivan, imaju visok bazalni metabolizam do pete godine života. Od pete do dvadesete godine, metabolizam postepano opada. Posle dvadesete, pad se nastavlja, ali znatno sporije nego u prethodnom periodu. Nakon četrdesete, opadanje metabolizma je značajno, tako da sedamdesete godine donose usporen metabolizam, što je razlog da se dnevni unos hrane smanji za čak trećinu.
   Fizički radnici i sportisti imaju nešto više vrednosti bazalnog metabolizma, a razlog je to što je povećana mišićna masa pravi potrošač energije. Leto usporava metabolizam, a hladnoća je povod veće telesne potrošnje energije, pa samim tim i ubrzavanja metabolizma. To objašnjava više vrednosti bazalnog metabolizma Eskima.

   Ko reguliše bazalni metabolizam?

   Dva sistema u organizmu: nervni i endokrini.

   - Nervnom regulacijom energetskog prometa upravlja hipotalamus. Povreda zadnjeg dela hipotalamusa energetski promet smanjuje za 25%. Vegetativni nervni sistem takođe utiče na energetski promet (simpatički deo povećava energetski promet).

   - Endokrinu (humoralnu) regulaciju vrši više endokrinih žlezda. Najveći uticaj na energetski promet ima štitna žlezda. Njen hormon tiroksin ubrzava oksidacione procese u organizmu, što povećava proizvodnju energije. Hormoni nadbubrežne žlezde i polni hormoni takođe utiču na energetski promet: muški polni hormoni (androgeni) znatno više povećavaju energetski promet nego ženski polni hormoni.

   Metabolizam je energetski upravljač

   Brzinu vašeg metabolizma regulišu hormoni žlezda koji šalju signale ćelijama da napornije rade i organima da funcionišu brže, računajući na potrebnu telesnu energiju. Ali, kalorije koje ćete potrošiti, preko onih neophodnih za održavanje bazalnog metabolizma, veoma su promenljive vrednosti i zavise samo i isključivo od vaše fizičke aktivnosti i delimično od količine i vrste hrane koju jedete. Kalorije su valuta metabolizma i sredstvo pomoću kojeg ćelije mogu brzo da prebacuju hranu u ove energetske jedinice, nazvane metaboličkom brzinom. Brzina metabolizma zavisi, delom, od dejstva brojnih kalorija koje vaš organizam sagoreva u pauzama radnji, kao sto su disanje, otkucaji srca i moždane aktivnosti (bazalni metabolizam). Sa ovom osnovnom metaboličkom brzinom možete računati na sagorevanje više od polovine dnevnih kalorija. Kako ćete sagoreti onu drugu polovinu, zavisi od vas!

   “ Imam usporen metabolizam“ - zabluda ili istina

   Neki geni pomažu pojedinim ljudima da lakše pretvore višak kalorija u mast. Tip gena koji ste vi nasledili diktiraće brzinu vašeg metabolizma. Genetika, koja određuje izgled vašeg tela, procenat mišićne mase ili masti se prenosi. Ako telo ima više mišića, metabolizam je dobar. Energijom- gladne mišićne ćelije sagorevaju više kalorija nego što to rade masne ćelije, čak i u snu. Ovo je objašnjenje zašto muškarci, koji imaju jaču muskulaturu od žena, brže gube na težini a izgubljena težina se sporije vraća. Stariji ljudi često pripisuju svoju povećanu težinu usporenošću svog metabolizma, koji i nastaje delom zbog smanjenja mišićne mase. U 30-im godinama, osobe koje dosta sede mogu očekivati gubitak 10% od svoje mišićne mase na svakih 10 godina. Oslabljeni mišići usporavaju metabolizam a debljina se sve više uočava.

   Pa, da li ja mogu da poboljšam svoj metabolizam?

   Srećom, postoje brojne različite metode i pomoćna sredstva pomoću kojih možemo poboljšati metabolizam i omogućiti telu da brže sagoreva kalorije.
   Vežbe za jačanje tela su efikasan i trajan način poboljšanja mišićne mase i ubzanja metabolizma. Aerobne vežbe jačaju mišiće nogu, ruku i leđa. Duži mišići zahtevaju više energije, a metabolizam pokreće zupčanik koji ih snabdeva njom.
   Vežbanje od samo 20-30 minuta već ubrzava metabolizam i potrošnju kalorija koje bi sagorevale nekoliko sati tokom mirovanja. Što više vežbate, više ubrzavate metabolizam. To povećanje nije trenutno i ne prolazi sa završenim vežbanjem, već traje satima i danima nakon vežbanja.
   Dijeta. Kada ste jednom ubrzali vaš metabolizam, moraćete da ga održavate. Ovde mnogi počinju da greše. Neunošenjem dovoljno kalorija, jer se u hrani vidi neprijatelj gojaznosti, usporava se metabolizam. Kada jednom prestanete da jedete, telo počinje da gladuje i da usporava brzinu metabolizma. Neredovno uzimanje hrane ima iste efkete. Potrebno je 48 sati da se reguliše metabolizam, a jedan propušteni obrok može da poništi nekoliko dana pravilne ishrane. Dnevno, uzimajte male, česte obroke, računajući užine između doručka, ručka i večere, tako da ne budete bez hrane duže od 3 sata.
   Vrsta hrane. Hrana koju birate, može, takođe, da utiče na vaš metabolizam. Mastima, proteinima i složenim ugljenim hidratima treba duže da se svare i pri tom daju više energije nego prosti šećeri koji se nalaze u slatkišima.
   Prepoznajte svoje posebne potrebe. Izbor hrane koja odgovara vašem metabolizmu je precizniji način da povećate energiju i da brže izgubite težinu. U izboru vam mora pomoći sručnjak u savetovalištu za ishranu.
   Voda! Konzumiranje veće količine vode će ubrzati metabolizam, a pet do osam čaša vode, dnevno, u proseku je dovoljno svakom organizmu. Ako ne pijete vodu, a vežbate i umereno jedete, vaš metabolizam neće sagorevati masti dovoljno brzo. Kada telo oseti žeđ, metabolisam je oslabljen, isto kao da ste preskočili obrok. Povećai unos vode u organizam i dodatna užina između obroka, bez obzira na tip metabolizma, dovodi do gubitka težine!
   Zvuči neobično ili možda smešno? Ali, tako je!

   Zapamtite:

   Vežbajte, hranite se redovno i kvalitetno, ne budite žedni, time ćete rezervisati ulaznicu za dug i zdrav život!

   Ako i ne mislite da je to potrebno, gubitak viška kilograma je vaša obaveza. Naučite kako da ubrzate vaš metabolizam i oslobodite se viška kilograma. Ubrzati metabolizam, na prirodan način, velika je pomoć vašem telu da se oslobodi suvišnih kilograma..

 
   Ass. mr. sc. med. dr Tatjana Mraović, dijetolog, Institut za higijenu VMA

   Vita 2006.

^ Vrh strane ^
* Index * Ishrana * Zdravlje * Dijeta * Media * Kontakt *

ZdravaDijeta ©