Google Search

Mleko ili soja?


    Obe namirnice imaju veliku važnost u ishrani, ali pri izboru treba biti oprezan

Mleko ili soja

   Iako imaju neka zajednička i vrlo slična svojstva, soja i sojine prerađevine ne mogu potpuno da zamene mleko i mlečne proizvode. Proverite u kojim situacijama je to moguće.

   Soja i njeni proizvodi

   * Nutricionistička vrednost

   - Napici od soje i sojinog mleka 100ml = 40 kalorija = 80g sojinih klica
   Sadrže: 3,7g belančevina * 2,2g masti * 1,4g ugljenih hidrata
   - Jogurt (100g) = 44 kalorije
   Sadrži: 3g belančevina * 1,9g masti * 4g ugljenih hidrata

   Dobra svojstva

   Bogat su izvor belančevina biljnog porekla (4,5g u 100g, na primer, 200 g špargle), a ne sadrže holesterol. Sadrže izoflavone koji imaju slična svojstva kao estrogeni, ženski polni hormoni, koji ublažavaju navale vrućine u menopauzi. Sadrže cink i kalijum, neophodane za brojne funkcije organizma.

   Loša svojstva

   Ne sadrže dovoljno kalcijuma, ali taj nedostatak neki proizvođači sojinih prerađevina nadoknađuju dodavanjem tog minerala. Ne preporučuju se ženama u čijoj je porodici bilo slučajeva raka dojke ili koje, iz bilo kojeg razloga, pripadaju grupi povećanog rizika za rak dojke, zbog izoflavona i njihove povezanosti s tom zloćudnom bolešću.

   Preporučene doze

   Prema mišljenju nutricionista, dnevno je dovoljno pojesti dva proizvoda od soje, na primer, jedan jogurt i jedan napitak od soje (200 ml). S tom dozom nema opasnosti od povećanih i eventualno štetnih doza izoflavona (najviše pet proizvoda). Ne preporučuje se deci do treće godine.

   Mleko i mečne prerađevine

   * Nutricionistička vrednost

   - Delimično obrano mleko -1,8% masti (100ml) = 49 kalorija = 12,5g sira ementalera
    Sadrže: 3,2g belančevina * 1,6g masti * 4,6g ugljenih hidrata
   - Jogurt - običan, bez voća (100g) = 50 kalorija
    Sadrži: 4,3g belančevina * 1,1g masti * 4,8g ugljenih hidrata

   Dobra svojstva

   Bogat su izvor belančevina životinjskog porekla i kalcijuma (125 mg u 100 ml, kao i 200 g brokola) koji organizam odlično iskorišćava, dakle, pomaže u prevenciji osteoporoze. Izvor je vitamina B2 i B12, koji pomažu očuvanju nervnog sistema, vitamina A, korisnog za vid, i vitamina D, ako je mleko njime obogaćeno, koji je koristan za održavanje pravilne gustoće koštane mase.

   Loša svojstva

   Opasnost od alergijskih reakcija na kravlje mleko preti najviše deci. Nepodnošenje laktoze javlja se pri konzumiranju mleka, ali se ta opasnost smanjuje konzumiranjem jogurta i sireva. Punomasno mleko i prerađevine sadrže zasićene masne kiseline i holesterol.

   Preporučene doze

   Zavisno od životnog doba, dnevno se preporučuje:
   - deci 3-4 mlečna proizvoda
   - odraslima 3 mlečna proizvoda
   - dojiljama i osobama starijeg životnog doba 4 mlečna proizvoda.
   To je otprilike: 150ml mleka = 20-30g sira = 1 jogurt.

   Zapamtite

   Mleko i mlečne prerađevine, ako su obrani, u prednosti su u poređenju sa sojom i sojinim prerađevinama, jer sadrže belančevine boljeg kvaliteta. To ne znači da treba izbegavati soju i sojine prerađevine, već vrstu i količinu proizvoda treba prilagoditi životnom dobu, predispozicijama za neke tegobe i bolesti i opštem zdravstvenom stanju.

   I soja i mleko sadrže neke supstance zbog kojih se preporučuje oprezno konzumiranje
 

   Vita 2007.

^ Vrh strane ^
* Home. * Ishrana * Zdravlje * Dijeta * Media * Kontakt *

ZdravaDijeta ©