Google Search

Potrebne su nam dobre masnoće


    Dokazano je da omega 3 masne kiseline smanjuju rizik od srčanog udara, regulišu srčani ritam, krvni pritisak i nivo masnoća u krvi, ali pomažu i kod reumatoidnog artritisa i drugih reumatskih i upalnih bolesti

Omega 3 masne kiseline

   Masnoće su, uz belančevine i ugljene hidrate, osnovni izvor energije ljudskog organizma. Mogu da se podele na zasićene i nezasićene, a preporuka stručnjaka je da se veći deo potrebnog dnevnog unosa masnoća namiruje uzimanjem nezasićenih masnoća. Naravno, i zasićene masti su neophodne u ishrani, jer bez njih, pored ostalog, ne bi bilo moguće stvaranje vitamina D i nekih hormona u ljudskom organizmu.

   Nezasićene masnoće su dobar izvor energije, a dokazan je i njihov pozitivan uticaj za zdravlje. Najviše se po vrednosti ističu omega 3 masne kiseline iz grupe esencijalnih (onih koje organizam ne može da proizvede, nego moraju da se unose hranom) polinezasićenih masnih kiselina. Njihov izvanredan uticaj na ljudsko zdravlje uočen je prvo kod Eskima, koji se vrlo jednolično hrane, mesom i masnoćama, a ipak ne obolevaju od srčanih bolesti i krvotoka. Naučnici su otkrili da razlog leži upravo u omega 3 masnim kiselinama, kojima obiluje riba iz hladnih mora, glavna namirnica Eskima.

   Riba dva puta nedeljno

   Dokazano je da omega 3 masne kiseline smanjuju rizik od srčanog udara, regulišu srčani ritam, krvni pritisak i nivo holesterola i triglicerida, sprečavaju mogućnost nastanka krvnih ugrušaka. Štaviše, one su među retkim prirodnim supstancama koje je američka Agencija za hranu i lekove odobrila kao sredstvo koje smanjuje rizik od koronarne srčane bolesti.

   Tu spisak koristi za ljudsko zdravlje ne prestaje. Utvrđeno je da ublažavaju upale i druge simptome kod reumatoidnog artritisa i ostalih reumatskih bolesti, a primenjuju se i u lečenju psorijaze, dermatitisa, Krohnove bolesti, i drugih autoimunih i degenerativnih bolesti. Uz to, omega 3 masne kiseline poboljšavaju pamćenje i koncentraciju, podižu raspoloženje, jačaju imunitet, uspostavljaju hormonalnu ravnotežu, povoljno deluju na kosu, kožu i nokte.

   Dve najvažnije i najkorisnije omega 3 masne kiseline su EPA i DHA. Na njihovu zastupljenost treba obratiti pažnju pri izboru suplementa za nadoknadu omega 3 masnih kiselina. Da bi organizam dobio potrebnu količinu omega 3 masnih kiselina, preporučuju se bar dva riblja obroka (masna i plava riba) nedeljno. Uz takvo uzimanje prirodnih EPA i DHA, nije potrebno dodatno uzimati kapsule ribljeg ulja. Ali, svi koji ne konzumiraju potrebna dva riblja obroka nedeljno, trebalo bi to da nadoknade uzimajući suplemente.

   Što masnija, to bolja

   U terapijama različitih bolesti i stanja, potrebne su i različite količine omega 3 masnih kiselina. Na primer, pacijentima obolelim od srca, stručnjaci preporučuju uzimanje 1 grama EPA i DHA dnevno ako je izvor riba, odnosno 2 do 4 grama dnevno ako su izvor kapsule ribljeg ulja.

   Što je riba masnija, sadrži veće količine omega 3 masnih kiselina, a prednjači haringa sa 3,4 do 3,6 g omega 3 masnih kiselina na količinu od 145 grama. Odličan je izvor i losos sa 2,2 do 3,67 g na 145 g ribe, a od nama lako dostupnih riba na vrhu je sardina. Sardina u ulju sadrži 2 do 3,4 g omega 3 masnih kiselina na 145 g. Slede tuna, pastrmka, itd.

   Zbog velike koristi za ljudsko zdravlje i za razvoj dece i zbog činjenice da uobičajene namirnice, osim ribe i plodova mora, ne sadrže omega 3 masne kiseline, danas se one redovno dodaju veštačkoj hrani za odojčad. Posebno se preporučuju i trudnicama i dojiljama.

   Bolje sprečiti...

   Nedostatak omega 3 masnih kiselina u ishrani može da izazove brojne zdravstvene teškoće. Spomenimo probleme s pamćenjem, alergije, različite upale, kožne ekceme, itd.

   * Plava riba obiluje omega 3 masnim kiselinama, posebno sardine u ulju
   * Masnu i plavu ribu treba jesti bar dva puta nedeljno
 

   Vita 2007.

^ Vrh strane ^
* Home. * Ishrana * Zdravlje * Dijeta * Media * Kontakt *

ZdravaDijeta ©