Google Search

Pazite da ne dehidrirate


     Osim što utiču na nalaz, neki lekovi mogu prouzrokovati i ozlede jetre

Pazite da ne dehidrirate


   Šta može da odagna zdravstvene tegobe - od glavobolje do zatvora - koje vas uporno muče ili vas sprečavaju da uspešno smršate? Odgovor je jednostavan i jeftin: obična, pitka voda! Nažalost, samo 25% ljudi pije onoliko vode koliko je telu potrebno.


   Na poslu ste jedva dva sata, a već biste spustili glavu na radni sto i odremali? Pred vama je mnogo posla, a vi niste u stanju da se usredsredite ni za trenutak, jer vam misli stalno lutaju? A kako se bliži kraj radnog vremena, sve ste usporeniji i razdražljiviji? Ako vam ovo zvuči poznato, možda telu ne dajete dovoljno vode. Svi ovi znaci, uključujući i glavobolje, zatvor, zadah iz usta, čak i neuspešnu kontrolu telesne težine, mogu upućivati na to da je vaše telo žedno.

   Krv je (ipak) voda

   Prema naučnim nalazima, ljudsko telo gubi dnevno od jednog do dva litra vode (4 do 8 čaša), a tu količinu treba nadoknaditi da bi organizam imao dovoljno vode. Nažalost, ankete pokazuju da svega 25% ljudi pije onoliko vode koliko je telu potrebno.
   Da bismo bili zdravi, telu je potrebna voda, i to neprestano, u određenim razmacima. Voda čini dve trećine telesne težine. Bez nje, naši organi ne bi mogli da rade. Voda reguliše telesnu temperaturu ( hladi nas znojenjem), upija hranljive sastojke, topi čvrstu hranu i ispire iz tela sav skupljeni otpad i otrove. Kad izgubimo previše tečnosti, počinjemo da dehidriramo. Ako se to nastavi, možemo teško da obolimo, a krajnji ishod je smrt. Gubitak tečnosti stvara višestruke probleme: ako telu ne dajemo dovoljno vode, ono je pod stalnim stresom, koji onda utiče na zdravlje i gubitak energije do 20%.
   Treba znati da je i krv većinom voda, pa gubitak vode iz tela prouzrokuje odmah i slabiju cirkulaciju, jer se smanji količina krvi. Što ste više dehidrirani, to ste i umorniji i bezvoljniji, ne možete da se koncentrišete, a i glavobolje su češće. Ima i drugih pokazatelja poremećaja. Ako imate tvrdu stolicu ili patite od zatvora, jedan od uzroka sigurno je i nedostatak tečnosti u crevima. Vlakna iz hrane deluju u crevima kao sunđer, jer upijaju vodu da bi je pretvorila u mekšu stolicu, koja onda lakše i brže prolazi crevima. Zato, ako pijete više vode, i creva će bolje da rade i brže uklone sve što telu ne treba. Zadah iz usta ili jezik prekriven beličastim talogom, mogu da budu znaci nedostatka vode. Naime, voda ispire usta i probavni sistem, pa štetne bakterije ne mogu na tim mestima dugo da se zadrže. Najočigledniji znak dehidracije je boja mokraće. Ako je mokraća bleda i providna, a miris joj nije preterano jak, u telu imate dovoljno tečnosti. Nedovoljno vode odraziće se i na vaš izgled, jer će koža biti suva. Telo koristi onoliko vode koliko može, a koži ne ostavlja dovoljno za njene funkcije. A ima još nešto: signal žeđi često se prevodi u signal gladi, pa lakše posegnete za više hrane nego što je potrebno i brže se ugojite. Zato, sledeći put kad osetite glad, popijte čašu vode. Ako ste gladni i petnaest minuta kasnije, znači da zaista morate da jedete.

Pazite da ne dehidrirate

   Ne čekajte da ožednite

   Problem je i u tome što pijemo samo onda kad osetimo da smo žedni, a to je znak da smo već izgubili pola litra vode iz tela, koju onda, obično, ne nadoknadimo. Zato je važno piti redovno, u kratkim razmacima. Tu naviku možete jednostavno da steknete, tako što ćete u dnevni raspored jela “ugraditi” vodu. Vodite računa da uz svaki obrok popijete čašu vode, pa će vam to brzo preći u naviku. Iako se preporučuje osam čaša vode dnevno, ne brinite ako ne možete da popijete ovu količinu. Razliku ćete nadoknaditi čašom mleka, nezaslađenog voćnog soka ili biljnim čajem. Gazirana pića smete da pijete, ali ne u preteranim količinama. Kafa, ruski čaj i koka-kola nisu dobar izvor tečnosti, jer sadrže sastojke koji podstiču izlučivanje vode, a time i dehidraciju. I hrana je važan izvor vode, pa jedite kuvana jela i namirnice bogate vodom - sveže voće i povrće.
   Naučnici su utvrdili da nema dokaza da blaga dehidracija znatno šteti zdravlju. Zato, nikad nije kasno da poboljšate zdravlje ako imate simptome o kojima smo govorili, i tako doprinesete boljem funkcionisanju svoga tela. U situacijama koje navodimo, vodu svakako morate da uzimate, da sprečite dehidraciju.

   * Bolest *    Ako dugo povraćate, imate proliv ili povišenu temperaturu, dolazi do dehidracije koja može ugroziti i život ako brzo ne nadoknadite izgubljenu tečnost, a sa njom i so i minerale. Ubrzani a oslabljeni puls, ubrzano disanje, hladne ruke i noge, plavičaste usne i zbrka u glavi, ukazuju na ozbiljnu dehidraciju. U tom slučaju, neophodno je smeštanje u bolnicu, gde ćete dobiti infuziju.
   Svakodnevno, ne treba brinuti o gubitku elektrolita, odnosno soli u krvi, jer ih dobijamo iz hrane. Ako ne možete da jedete, lekar će propisati oralnu rehidracijsku, rastvor koji ćete da pijete (na primer, Orosal). U njenu su elektroliti, pre svega natrijum, pa je u tom trenutku delotvorniji od obične vode.

   * Vežbe *    Zavisno od napora koji ulažete tokom vežbanja, u sat vremena možete, znojenjem, da izgubite i litar i po vode, pa je zato neophodno piti vodu i pre, i tokom i posle vežbe. Ako dehidrirate tokom vežbanja, smanjiće se količina vaše krvi, koju će mišići pumpati dalje od površine tela i kože, a time ćete smanjiti sposobnost organizma da reguliše telesnu temperaturu. Takvo stanje može izazvati grčeve, vrtoglavicu i umor. U tom slučaju, potrebna vam je samo obična pitka voda kako biste nadoknadili manjak. Treba piti čašu vode svakih 30 do 45 minuta vežbanja. Dobri su i napici namenjeni sportistima, u kojima su brzo razgradivi ugljieni hidrati. Oni daju energiju telu, a sadrže i manje količine elektrolita, koji omogućuju bolji protok krvi. Takav napitak će još više da podstakne žeđ, što je dobro.

   Vruće podneblje

   Sa toplijim danima, povećava se i potreba tela za vodom. Zato, leti uvek imajte uz sebe zalihe vode i pijte je često, malim gutljajima. U vrelim podnebljima, čovek može da gubi i do dva litra vode u jednom satu, na primer, ako igra tenis. Ako je spoljna temperatura između 30 i 40 C, gubićete litar, kroz znojenje, običnom šetnjom. Ponavljamo: nosite vodu sa sobom!

   Napici koji dehidriraju

   Alkohol i kofein (koka-kola, čaj i kafa) su diuretici, što znači da vam izvlače više vode iz tela nego što su je uneli kad ste ih popili. Vodite računa da uvek popijete više vode nego što ste uneli ovih napitaka. Na svaku šoljicu čaja, kafe ili koka-kole, treba popiti dodatnu čašu vode, a isto važi i za alkohol. Da biste izbegli glavobolju i mamurluk, umesto čistog vina, popijte špricer. Ipak, ne preterujete!

   Suva okolina ili boravište

   Centralno grejanje i klima uređaji isušuju vazduh. Kod kuće, stavite vodu u posudu uz radijator. Voda će postepeno isparavati i dovoljno vlažiti vazduh. Na poslu, razne mašine i aparati - kompjuter, faks, fotokopir, štampač - mogu dodatno da isuše vazduh. Zato, na radnom stolu držite veliku flašu sa vodom i pijte je svakih sat vremena. Biljke, vaze sa cvećem i akvarijumi mogu donekle da ovlaže vazduh u prostoru u kojem boravite, ali električni ovlaživači su mnogo delotvorniji. I let avionom dehidrira organizam. Vazduh u avionima suvlji je nego u pustinji! Zato, na put uvek ponesite flašu vode i pijte po čašu svakih sat leta.

   Trudnoća

   Posavetujte se sa lekarom o količini vode koju bi trebalo da pijete tokom trudnoće. Većina lekara se slaže da u trudnoći treba više piti, kako bi telo bilo dovoljno ovlaženo. Trudnica ima povećan protok krvi, jer njeno telo snabdeva plod hranjivim sastojcima i eliminiše njegove otpadne supstance. Ako povraćate tokom trudnoće, voda je neophodna da biste nadoknadili gubitak tečnosti. Žene koje doje, isto tako, treba da piju više, da nadoknade gubitak tečnosti. Dovoljno će biti dve čaše vode dnevno više nego obično.

   Simptomi dehidracije

   Proverite da li patite od sledećih poremećaja, koji bi mogli da budu rezultat blage ili umerene dehidracije:
   ° Letargija/loša koncentracija
   ° Glavobolje
   ° Tamnožuti urin
   ° Smanjeno mokrenje
   ° Zatvor
   ° Suva usta
   ° Zadah ih usta
   ° Beličasti talog na jeziku
   ° Vrtoglavice
   ° Bleda koža
   ° Teskobnost
   ° Povišena telesna temperatura

   24-satni plan pomoći za dobru rehidraciju

   Bez obzira koji je uzrok dehidraciji - previše alkohola ili ste zaboravili da popijete vodu - evo kako možete vodu da uvrstite u svoju ishranu i tako izbegnete simptome dehidracije...

   - Doručak: Umesto kafe ili čaja, popijte čašu mlake vode u koju ste dodali nekoliko kapi svežeg limunovog soka. Jedite uobičajeni doručak, ali dodajte i komad sočnog voća (grejp, dinja, lubenica , 90% su voda)

   - Put do posla: Ako putujete do posla pretrpanim i vrućim autobusom ili vozom, gubićete tečnost. Zato, nosite sa sobom flašicu vode i gucnite kad god možete.

   - Pre podne: Vreme je za sledeću čašu vode, a ako to nije dovoljno, pojedite jednu jabuku ili krušku (85% su voda).

   - Ručak: Popijte čašu vode oko pola sata pre ručka. Ako je popijete neposredno pre ručka, napunićete želudac i nećete dobro jesti. Za ručak, pojedite obavezno supu od povrća, u kojoj je i puno vode i puno hranjivih sastojaka.

   - Posle podne: Posle ručka, popijte sledeću čašu vode, koja će sprečiti pad telesne energije. Kasnije, popijte biljni čaj umesto uobičajene šoljice kafe. Ako ste gladni, grickajte sirovo povrće i popijte jogurt. Šargarepa je za to dobar izbor.

   - Posle posla: Ako se pridružite kolegama na piću, ne pijte alkohol, nego mineralnu vodu ili voćni sok.

   - Večera: Salate su prepune vode, pa ih redovno jedite za večeru. Neka u njoj bude puno zelene salate i paradajza. Za desert, uzmite voćnu salatu od svežeg voća i pijte mineralnu vodu ili voćni sok.

   - Pre spavanja: I u snu gubite vodu, pa pre leganja u krevet popijte čašu vode. Probajte toplu limunadu ili smirujući biljni čaj, i to sat vremena pre spavanja, da ne biste više puta noću šetati do toaleta. Neka u spavaćoj sobi ne bude previše toplo, da se ne biste znojili tokom sna i tako izgubili svu vodu koju ste sakupili prethodnog dana!

   Test:    Da li pijete dovoljno vode?

   Saznajte da li pijete dovoljno ili su vam potrebne dodatne dnevne količine vode.

  1. Kad vežbate, da li pijete vodu?
    a) Da, i to pre, tokom i posle vežbanja.
    b) Popijete vodu ili neki sportski napitak posle vežbanja.
    c) Ponekad nešto popijete ako ste baš jako žedni.

  2. Koliko vode pijete dnevno?
    a) Više od četiri čaše.
    b) Jednu do tri čaše.
    c) Nijednu.

  3. Koliko često dnevno pijete kafu i čaj?
    a) Skoro nikad.
    b) Šoljicu ujutro i jednu posle podne.
    c) četiri šoljice i više.

  4. Koliko voća i povrća dnevno pojedete?
    a) Bar pet porcija dnevno.
    b) Jedan komad voća i povrće za večeru.
    c) Skoro ništa voća i povrća, možda čašu voćnog soka.

  5. Koliko često patite od zatvora?
    a) Nikad.
    b) Povremeno.
    c) Često.

  6. Kakva je vaša mokraća?
    a) Bistra i bez mirisa.
    b) Bledožuta.
    c) Tamnožuta, teškog mirisa.

   Ako su vaši odgovori pretežito:

   A - Odlično! Dobro održavate telo i trudite se da ne dehidrirate.
Nastavite da pijete 8 čaša vode svaki dan.

   B - Na dobrom ste putu, ali probajte da smanjite unos kafe i čaja
i zamenite ih vodom. Zapamtite da morate da pijete kad vežbate.

   C - Ne valja vam posao! Preispitajte svoje dnevne navike i uvrstite
među njih veći unos vode. Smanjite količine kafe i čaja, a počnite da
jedete više voća i povrća i, naravno, popijte nekoliko čaša vode svaki
dan. Ubrzo ćete se osećati življe i bolje, puni energije.

   Kad je vruće, jedite slano

   Slana jela mogu izazvati žeđ, ali vas neće dehidrirati. So pomaže telu da zadrži vodu, pa je zato važan sastojak rastvora koji se daju u slučaju dehidracije.

   Tokom jednog sata vežbanja, znojenjem možete izgubiti litar i po vode. Zato, pijte vodu i pre, i tokom i posle vežbe.

   Pobrinite se da vam voda uvek bude pri ruci: na temperaturi višoj od 30°C, gubi se litar vode, kroz znojenje, samo hodanjem.

   Hrana bogata vodom

   Okačite ovaj spisak na frižider da biste lakše odabrali obrok kad ste žedni

Hrana Postotak vode
Tikvice, zelena salata, paradajz, potočarka 95%
Špargla, brokule, zelje, šargarepa, grejp, breskve, španać, jagode 90%
Jabuke, kivi, kruške, ananas, šljive, maline, tofu, jogurt 85%
Avokado,banane, kuvana jaja, krompir pire, škampi, sveži sir, mladi kukuruz, tunjevina 75%
Peženi krompir, bela riba, kuvani pirinač 70%
Pečena piletina bez kožice, testenina 65%


     Uz premalo vode patiće i vaš izgled, jer će vam koža biti suva

   Vita 2006.

^ Vrh strane ^
* Index * Ishrana * Zdravlje * Dijeta * Media * Kontakt *

ZdravaDijeta ©