Google Search

Probava - istine i zablude


    Zatvor, naduvenost, osećaj težine u želucu... Većinu probavnih smetnji moguće je sprečiti

Probava istine i zablude

   Probavne smetnje javljaju se već u najranijem detinjstvu, a u određenim životnim situacijama i uporedo sa starenjem. Zatvor i usporen rad creva postaju skoro uobičajena pojava, a mogu biti posledica stresa i anksioznosti, a često i nezdravog ili pogrešnog načina ishrane. Najveća greška je pomiriti se sa smetnjama, prihvatiti ih kao neizbežne, jer proces probave utiče na brojne funkcije tela. Ponekad, u želji da što pre uspostavimo normalnu probavu, grešimo i odabiremo sredstva koja dodatno otežavaju stanje, a savet bi trebalo potražiti od lekara ili apotekara.. Podsećamo vas na neka jednostavna, ali važna, pravila za uspostavljanje uredne probave. Proverite šta znate i otklonite zablude.

   U slučaju zatvora, potrebno je smanjiti broj obroka.

   Netačno. Nikakav ili mršav doručak, ručak pojeden na brzinu i obilna večera prevelik su teret za creva i sprečavaju normalnu probavu. Svaki obrok je važan, a potrebno je jesti polako i na miru, iskoristiti vreme obroka za predah i opuštanje. Osim što je važan sastav obroka i način na koji jedemo, važno je i doba dana kada se jede.

   Korisno je piti velike količine tečnosti.

   Tačno i netačno. Ova tvrdnja je tačna samo ako se odnosi na vodu. Količina konzumirane vode tokom dana je važna, potrebno je popiti bar litar do litar i po tečnosti. Drugačije je kad je reč o zaslađenim sokovima, gaziranim pićima, alkoholu - količinu tih napitaka treba ograničiti. Odlična zamena za vodu su biljni čajevi koji pospešuju rad probavnog sistema.

   Zatvor je povezan sa stresom.

   Tačno i netačno. Istina je da se sa zatvorom češće suočavaju anksiozne osobe i osobe pod stresom, koji utiče na probavu. Upravo zato, u periodima povećanog stresa ili anksioznosti, savetuje se, raznim tehnikama, opuštanje da se smiri napetost, ublaže posledice stresa, a istovremeno posebnu pažnju treba obratiti na ishranu. Ali, zatvor može da se javi i kao posledica neuravnotežene ishrane, odnosno ishrane kojoj nedostaju neke grupe nutrijenata.

   Neke osobe podložne su zatvoru.

   Tačno. Ako stolicu imate samo dva puta nedeljno ili čak i mane, znači da bolujete od zatvora. Reč je o vrlo učestaloj smetnji koja je posledica usporenog rada creva. U većini slučajeva, pogađa žene. Iako nema određenog životnog doba u kojem se javlja, stanje se pogoršava uporedo sa starenjem. Naime, ponašanja, kojima su sklone osobe starijeg životnog doba (nedostatak kretanja, nedovoljan unos vode i vlakana), umnogome utiču na probavu. Ali, treba istaći da i prekomerno i agresivno bavljenje sportom može prouzrokovati zatvor, kao i neke vrste lekova.

   Vlakna su važna za pravilan rad creva.

   Tačno. Vlakna privlače i zadržavaju vodu, povećavaju volumen stolice i time ubrzavaju prolaz sadržaja kroz creva.

   Fizička aktivnost je korisna, jer jača mišiće trbuha.

   Tačno. Zbog nedostatka atkivnosti i pogrešnog držanja tela, trbušni mišići se opuštaju, što za posledicu ima usporen rad creva. Od velike je pomoći hodanje. Ako dnevno hodate bar pola sata, što se smatra korisnim minimumom fizičke aktivnosti, osim za svoje zglobove i krvotok, preduzeli ste nešto i za svoju probavu.

   Masnoće poboljšavaju rad creva.

   Netačno. Pogrešno je mišljenje da masnoće olakšavaju i ubrzavaju prolaz crevnog sadržaja. Zasićene masnoće koje sadrže neka jela, sosovi, pržena hrana, slatkiši, usporavaju asimilaciju hranljivih i korisnih sastojaka iz namirnica, a time usporavaju i prolaz crevnog sadržaja.

   Sirovo i kuvano voće i povrće isto probavljamo.

   Netačno. U svakodnevnoj ishrani, važno je osigurati određenu količinu voća i povrća, jer, osim vitamina i minerala, sadrže veliku količinu vode koja olakšava rad creva. Ali, potrebno je podsetiti se da u procesu probavljanja sirovog voća i povrća u crevima dolazi do fermentacije, koja može izazvati nakupljanje gasova i nadutost. Zato je važno kada se jede sirovo, a kada kuvano voće i povrće, odnosno treba ih pravilno dozirati. U slučaju naduvenosti, pomoći će ako se sirovi polodovi zamene kuvanim, a kuvano voće i povrće bolje je jesti za večernje obroke.

   Rafinirane žitarice ubrzavaju crevni tranzit.

   Netačno. Svima se savetuju namirnice, kao što su hleb i testenine, od punog zrna i integralni pirinač.

   Dnevno treba pojesti više manjih obroka.

   Tačno. Obilni obroci, posebno ako sadrže veliku količinu masnoće, opterećuju želudac i usporavaju rad creva.

   Neke namirnice prouzrokuju naduvenost.

   Tačno. To su namirnice koje sadrže šećer, skrob i vlakna. Velika količina mleka i mlečnih prerađevina takođe može da izazove nakupljanje gasova u crevima, a time i naduvenost. Osim toga, kod osobe koja duže vreme (nekoliko meseci) nije konzumirala mleko i mlečne prerađevine, već i mala količina neke mlečne prerađevine može prouzrokovati nepodnošenje laktoze, koje se može ogledati u nadutosti. Evo namirnica koje, više od drugih, izazivaju naduvenost:
   * masna hrana (pančeta, prženi krompirići)
   * slatkiši, čokolada
   * pivo i gazirana pića
   * rafinirane i zaslađene žitarice
   * voće, a posebno kajsije i banane
   * povrće, a posebno kelj, brokola, cvekla,
   * mahunarke (sušeni grašak, sočivo, pasulj)
   * luk
   * beli hleb
   * krompir
   * velike količine mlečnih prerađevina.

   6 saveta

   Kako sprečiti i savladati probavne smetnje:
   * jedite manje masnoća i smanjite količinu namirnica u obroku
   * jedite više manjih obroka dnevno
   * jedite sporo, polako žvačite svaki zalogaj
   * izbegavajte gazirana pića
   * mahunarke pre kuvanja potopite u vodi i dobro ih skuvajte
   * posle obroka, pijte čaj od kamilice, nane, komorača.


   Vita 2007.

^ Vrh strane ^
* Home. * Ishrana * Zdravlje * Dijeta * Media * Kontakt *

ZdravaDijeta ©