Google Search

Pročiščavanje - Hrana koja gasi vatru


    Ako uživate u masnom i slatkom jelu, organizam vam je verovatno "upaljen" od viška masnoća, životinjskih proteina i šećera. Srećom, tu su namirnice koje čiste telo i "gase plamen" zbog kojeg se debljate.

Prociscavanje hrana koja gasi vatru

   Suknje vas stežu na kukovima, farmerke ne možete da zakopčate... I ne treba vam merenje da biste se uverili da imate bar tri do četiri kilograma viška. I to sve na pragu leta.

   Prema novim otkrićima nutrigenomike (nauke koja se bavi istraživanjem složenih odnosa između ishrane i genetskog nasleđa), povećanje telesne težine posledica je kvaliteta, a ne količine pojedene hrane. Krivci za debljanje prvenstveno su sirevi, crveno meso, suhomesnati proizvodi, jaja i rafinirane žitarice, jer pogoduju nastanku upale u organizmu. Dakle, nije problem u broju kalorija koje namirnice sadrže, već u lančanim reakcijama koje prouzrokuju kad uđu u organizam.

   Izlaz iz začaranog kruga

   Upala počinje od takozvanih NFkB proteina prisutnih u našim ćelijama. U kontaktu s potencijalnim neprijateljima (kao što su virusi i bakterije, ali i slobodni radikali i nezdrava hrana), oni podstiču sintezu upalnih citokina, supstanca čiji je zadatak da blokiraju "napadača" na organizam. Upala je, dakle, odbrambena reakcija našeg tela koja je vrlo korisna, ali može da postane i hronična, da prouzrokuje niz problema, od prekomerne telesne težine i povećanja holesterola i triglicerida do pojave dijabetesa.

   Citokin, koji luči organizam, blokira posebne PPARs receptore, svojevrsne neurohemijske antene prisutne u ćelijama jetre, masnom tkivu i mišićima, koje regulišu razgradnju masnoća i osetljivost na insulin.

   Kakve su posledice? Metabolizam se usporava, a naslage masnoće rastu (s njima i telesna težina), jer se troši manje kalorija za obavljanje istih radnji. Osim toga, gušterača je prisiljena da luči sve više insulina da bi održala nepromenljiv nivo šećera i pretvorila u masnoće šećer koji je u prekomernoj količini prisutan u krvi. Najgore od svega je što masno tkivo i samo proizvodi određene upalne supstance i podstiče stvaranje upale: što se više debljate, upala je jača, a metabolizam sporiji, što pogoduje daljem debljanju. Tako nastaje začarani krug koji je teško da se prekine.

   Izlaz iz te situacije nudi nutrigenomika. Kao što postoje namirnice koje se, zbog delovanja na organizam, mogu nazvati "piromanima", postoje i one koje efikasno gase plamen, odnosno upalu. Na primer, višestruko nezasićene masnoće, kao što su omega 3 masne kiseline, deluju na PPARs receptore stimulativno. Te supstance ubrzavaju metabolizam masnoća, povećavaju osetljivost na insulin i time podstiču gubitak suvišnih kilograma. Vrlo su važne i namirnice bogate antioksidantima, jer sprečavaju štetno delovanje slobodnih radikala koji, zajedno s namirnicama-piromanima, izazivaju lučenje upalnih citokina.

   Voće, povrće i riba

   Pokazalo se da ishrana bogata biljnim proteinima, voćem, povrćem, orasima i ribom, zajedno s većom količinom vlakana (integralne žitarice i semenke), može da smanji nivo medijatora upalnih procesa u krvi i nivo holesterola i triglicerida. Uz takvu ishranu se mršavi lakše i brže nego uz bogatu životinjskim proteinima i zasićenim masnoćama.

   Namirnice prijatelji

   Sledećih šest namirnica-prijatelja trebalo bi da konzumirate što češće, zapravo, svakodnevno.

   • Semenke lana

   Bogate su alfalinolenskom kiselinom, prekursorom omega 3 masne kiseline, koja ima dokazano protivupalno delovanje. Obiluju i lignanima, vlaknima koja podstiču rad creva (i izlučivanje otrova) i pomažu u normalizovanju koncentracije masnoća i šećera u krvi. Za što bolji uticaj, trebalo bi uzimati tri kašičice dnevno (usitnite ih neposredno pre upotrebe da ne bi isparili dragoceni sastojci). Odličan je izvor alfalinolenske kiseline i ulje semenki lana: uzimajte po dve kašičice dnevno, sirovo, jer se termičkom obradom gube važni sastojci.

   • Avokado

   Odličan je izvor jednostruko zasićenih masnih kiselina, koje se nazivaju i čistačima krvi, jer podstiču stvaranje dobrog holesterola (HDL) i sprečavaju taloženje lošeg (LDL) na vene. Avokado sadrži i vlakna, kalijum, magnezijum i brojne antioksidante, glutation i vitamin E, i fitosterole koji smiruju upalne procese.

   • Semenke sezama

   Sadrže dragocene lignane i podstiču lipolizu, razgradnju molekula masti u cilju proizvodnje energije, i tako ubrzavaju mršavljenje.

   • Maslinovo ulje

   Bogat je izvor jednostruko zasićenih masnih kiselina, normalizuje razmeru dobrog i lošeg holesterola, čini ćelijske membrane elastičnim i time podstiče ulazak hranljivih supstanca u ćelije (posebno omega 3 masnih kiselina) i izlučivanje otrova.

   • Čokolada

   Gorka čokolada bogata je polifenolima koji imaju antioksidantno delovanje. Sadrži i ulje koje aktivira PPARs receptore u ćelijama masnog tkiva. Oni pospešuju metabolizam masnoća i olakšavaju gubitak suvišnih kilograma.

   • Orasi

   Sadrže višestruko zasićene masne kiseline koje snižavaju nivo holesterola, arginin s vazodilatacijskim uticajem i mnoge antioksidante (posebno vitamin E) koji ublažavaju upalu.

Prociscavanje hrana koja gasi vatru

   Tri zdrava poteza

   • Integralne žitarice regulišu šećer u krvi

   Testenina, pirinač, crni hleb i ječam obiluju vlaknima koja usporavaju apsorpciju šećera i sprečavaju nagle promene šećera u krvi, opasne jer pogoduju debljanju. Kad se šećer u krvi poveća (na primer, posle konzumacije slatkiša ili rafiniranih žitarica), gušterača luči insulin koji nivo šećera dovodi u okvire normalnih vrednosti pretvarajući višak šećera u masne naslage. Te masnoće podstiču lučenje supstance upalnog delovanja, koje usporavaju metabolizam i pogodne su za nakupljanje kilograma. Treba izbegavati rafinirane žitarice, jer se vrlo brzo apsorbuju i dovode do stvaranja većeg broja slobodnih radikala. Suprotno tome, integralne žitarice se sporo apsorbuju, a sadrže i antioksidante koji suzbijaju štetno delovanje slobodnih radikala.

   • Mahunarke protiv slobodnih radikala

   Grašak i ostale mahunarke imaju vrlo nizak udeo šećera, što znači da ne izazivaju nagle promene u koncentraciji šećera u krvi, pa tako ni taloženje masnoća. Osim toga, sadrže antioksidantne supstance efikasne protiv slobodnih radikala. Važan su izvor biljnih proteina koji, za razliku od životinjskih, olakšavaju mršavljenje, jer ne izazivaju upalne procese u organizmu.

   • Riba hrani ćelije

   Tuna, losos, skuša i sardele bogate su višestruko zasićenim masnim kiselinama omega 3, koje imaju vrlo važnu ulogu u "gašenju požara" u organizmu. One su, zapravo, prekursori koji liče na hormone, imaju protivupalno delovanje i , šireći krvne sudove, pospešuju oksigenaciju ćelija i izlučivanje otrova. Uz povećanje unosa omega 3 masnih kiselina, treba smanjiti unos omega 6 kiselina (iz jaja, crvenog mesa i sireva), jer iz njih nastaju supstance koje podstiču nastanak upalnog procesa i stezanje krvnih sudova.
 

   Vita 2007.

^ Vrh strane ^
* Home. * Ishrana * Zdravlje * Dijeta * Media * Kontakt *

ZdravaDijeta ©