Google Search

Šampioni zdravlja - sir za čvrste kosti


     Izbegavate sir, jer strahujete od kalorija i masnoća koje sadrži? Proverite da li je taj strah opravdan

Sampioni zdravlja sir


   Često, sir je neopravdano na spisku nezdravih namirnica, uz objašnjenje da sadrži previše masnoća. Nutricionisti tvrde suprotno - pogrešno je izbegavati sir, jer ima korisne sastojke. Sveži, obrani, kravlji, ovčji, kozji, fermentirani... svaka vrsta sira ima drugačiju kalorijsku vrednost, a svi imaju slično obeležje: sadrže minerale i vitamine neophodne za zdravlje. Navodimo samo pet, od brojnih razloga zbog kojih sir ne bi trebalo izostaviti iz svakodnevne ishrane.

   1 Sadrži masnoće, ali...

   Tačno je da sir sadrži masnoće čija količina zavisi od vrste, tj. načina prerade sira. Ali, upravo ga zato Francuzi, već vekovima poznati po izradi kvalitetnih sireva, jedu posle obroka, pre deserta, i to svega nekoliko zalogaja izbegavajući tako suvišne kalorije. Dakle, skoro su isto važni i vrsta sira i način kako ga jedemo, odnosno kada ga jedemo. Grickanje između obroka, neuravnoteženi obroci koji sadrže samo sir, suhomesnate proizvode ili kolače, stvarni su neprijatelji vitkosti, ali i zdravlja. Zato je dobro proveriti kalorijsku vrednost sira pri odabiru. 40g ementala sadrži, otprilike, 11g masnoće, ista količina svežeg kozjeg sira sadrži svega 2,4g , a 30g fermentiranog kamambera sadrži, otprilike, 30% masnoće. Proizvođači nam olakšavaju izbor time što na svakom pakovanju navode procenat masnoće sadržane u siru. I sami možete približno da procenite količinu masnoće: tvrdi, kompaktni sirevi sadrže manje vode, a to znači da imaju više masnoče, odnosno kalorija.

   2 Bogat je kalcijumom

   Pravi je šampion zdravlja, jer sadrži mnogo kalcijuma, minerala od kojeg zavisi zdravlje i čvrstoća kostiju. Kako se tokom života naš kostur obnovi 4-5 puta, jasno je da nam je kalcijum potreban u svakom životnom dobu. U adolescenciji, trudnoći i u vreme dojenja, preporučuje se unos veće količine, a lekari upozoravaju da se nedostatak kalcijuma često javlja upravo u periodu adolescencije. Dok u detinjstvu roditelji vode brigu o zdravoj ishrani i unosu dovoljne količine mleka, u adolescenciji se mlečne prerađevine, dakle i sir, često izbegavaju upravo zbog straha od masnoča, tj. kalorija koje sadrže.
   Koliko nam kalcijuma treba?
   Odraslima se preporu;uje 900-1.200mg dnevno, a adolescentima i starijim osobama 1.200mg dnevno.

   3 Odličan je izvor belančevina

   Belančevine su neophodne za građu organizma, posebno životinjskog porekla, koje sadrže sir, jaja, meso i riba. Za razliku od belančevina biljnog porekla, one sadrže neophodne aminokiseline koje organizam ne može sam da proizvede. Koliko nam je belančevina dnevno potrebno? Na svaki kilogram telesne težine, preporučuje se dnevni unos od 0,8g. Na primer, odrasloj osobi teškoj 70kg preporučuje se (70 x 0,8 =) 56g dnevno. Bilo bi idealno tu količinu rasporediti na obe vrste belančevina, dakle, od preporučenog unosa konzumirati 50% belančevina životinjskog i 50% belančevina biljnog porekla. Koliko belančevina sadrži sir? Zavisno od vrste, sirevi sadrže 18-36% belančevina, u mesu ih ima 20%, u ribi 14-20%, a u jajima 13%.

   4 Sadrži vitamine

   Pre svih, vitamin A, poznat kao “vitamin dobrog vida”, ali i vrlo koristan zbog antioksidacijskih svojstava. Vitamin A učestvuje u brojnim vitalnim funkcijama organizma, na primer, u procesu obnavljanja ćelija. Ali, osim vitamina A, sir sadrži i priličnu količinu vitamina B2, neophodnog za odvijanje važnih procesa metabolizma. Tu je i vitamin D. Sir ga nema u velikoj količini, ali i ono malo što sadrži, doprinos je zdravlju kostiju, jer znamo da je vitamin D neophodan za pravilnu asimilaciju kalcijuma.

   5 Ukusan je i zdrav dodatak dijeti

   Kad se preporučuju dijete za mršavljenje, često se čuju upozorenje na kalorijsku vrednost, a zaboravljaju nutritivne vrednosti namirnica. Sir je tada vrlo koristan, jer zadovoljava osnovno pravilo svake dijete - raznovrsna ishrana sa unosom svih važnih nutrijenata! A svaka vrsta sira ima drugačiji sastav.

   Koliko čega ima u 100 g

Sveži kravlji sir   78 kalorija   12,4g belančevina   92mg kalcijuma   0,02mg vitamina B2    
Zlatiborski sir   412 kalorija   28,5g belančevina   1180mg kalcijuma   260mg vitamina A   0,34mg vitamina B2  
Parmezan   411 kalorija   36,6g belančevina   1000mg kalcijuma   25,6g masnoća   800mg fosfora  


   I sendvič može da bude deo uravnotežene ishrane ako sadrži vitamine, minerale, belančevine

   Vita 2006.

^ Vrh strane ^
* Index * Ishrana * Zdravlje * Dijeta * Media * Kontakt *

ZdravaDijeta ©