Google Search

Sprečite stres od hrane


    Mnoge tegobe ukazuju da ne podnosimo određene namirnice ili da ih jedemo previše. To važi i za neke koje su na spisku zdrave hrane.

Sprecite stres od hrane

   Verovatno ste i vi bar jednom dobili savet: "Zašto ne uzmeš nekoliko dana odmora, potreban ti je". Postoje situacije i periodi kad nam se čini da je telo otkazalo: raspoloženje se često i bez posebnog razloga menja, koža postaje sivkasta i gubi sjaj, probava je neredovna, odnosi s okolinom postaju teški, skoro nemogući... Ukratko, kao da se celo telo buni i opire. Što se događa? Oni koji strahuju za zdravl je odlaze kod lekara, obavljaju sve moguće preglede, ali bez ikakvih rezultata. Tada će zaključak najverojatnije biti da je stres krivac za takvo stanje, što nije pogrešno. Ali, da li znate da stres može da bude prouzrokovan i pojačan ishranom, odnosno prekomernom količinom nekih supstanca koje sadrže vaše omiljene namirnice, a svakodnevno su vam na jelovniku. Osim toga, da li znate da previše šećera, kofeina, čokolade, slatkiša, soli, ali i žitarica, brašna, mleka, kvasca, paradajza ili agruma može stvoriti zavisnost koja je u mnogo čemu slična zavisnosti od alkoholu. U svakom slučaju, te namirnice su glavni uzroci takozvanog stresa od hrane.    Najčešći simptomi povezani s preteranim konzumiranjem određenih namirnica su pospanost, depresija, umor i razdražljivost. Ovi simptomi se pogoršavaju ako organizam neko vreme apstinira, odnosno ne prima namirnice koje inače konzumirate u velikoj količini.

   Kafa i menstrualni bolovi

   U 7 sati ujutru zvoni budilnik. Prva jutarnja kafa daje vam potrebnu energiju da počnete još jedan radni dan. Za to je zaslužan kofein, supstanca stimulativnog dejstva koju, osim kafe i čaja, sadrže pića na bazi kole i čokolada. U malim količinama, kofein zaista može da bude koristan: povećava sposobnost koncentracije i brzinu reagovanja uma, ublažava simpotme umora, blago povećava krvni pritisak, poboljšava pokretljivost i okretnost tela, podstiče diurezu i "podiže" raspoloženje. Ali, s većim količinama kofeina povećava se i rizik od njegovih negativnih uticaja. Neki stručnjaci smatraju da kofein može da stvori zaisnost s prepoznatljivim simptomima apstinencijske krize ako se prekine naglo konzumacija. U svakom slučaju, sigurno je da kofein u organizmu, vremenom, stvara određeni stepen tolerancije, što podstiče postepeno povećanje količine potrebne da bi se osetilo njegovo delovanje. To je objašnjenje za one koji kažu da su mnogo puta, ali neuspešno, pokušali da smanje količinu ispijene kafe dnevno.

   Koji su simptomi zasićenosti kofeinom?

   * Nemir, teskoba, uzbuđenost i česte glavobolje, posebno kod žena koje uzimaju kontracepcijske pilule.
   * Poremećaj ritma sna i budnosti s naglim izmenama perioda pospanosti i naglašene razdražljivosti; teškoće pri uspavljivanju.
   * Pogoršanje stanja kod sindroma iritabilnog creva, što može biti prouzrokovano samim kofeinom ili kiselinama prisutnim u kafi, koje nadražuju želudac i creva.
   * Pogoršanje simptoma povezanih s menstrualnim ciklusom, koji postaje bolniji.
   * Poremećaji ritma rada srca (osećaj da srce kuca neuobičajeno jako).
   Prema istraživanju koje je 1995. sprovedeno na Univerzitetu John Hopkins i objavljeno u stručnom časopisu American Journal of Epidemiology, žene koje dnevno konzumiraju više od 300 mg kofeina imaju 26% manje mogućnosti za začeće.

   Ipak, nema potrebe da se potpuno lišite uživanja u kafi. Dovoljno je da ne pređete količinu, izraženu u miligramima, koja odgovara udvostručenoj telesnoj težini: ako ste teški 60kg, znači da vaša maksimalna dnevna doza iznosi 120mg kofeina = 1 - 2 šoljice kafe dnevno.

   Kako biste izbegli stres odvikavanja, količinu kafe smanjujte postepeno. Prvo pređite na tri šoljice kratke kafe dnevno (uzmite ih u trenucima kad vas uhvati pospanost ili se javi glavobolja), a ostale šoljice zamenite kafom bez kofeina, ječmenom kafom ili blagim čajem. Odlična zamena je i kafa pripremljena od korena maslačka, prirodnog diuretika.

   Šećer i promene raspoloženja

   O količini šećera najčešće ne razmišljaju žene koje nemaju problema s viškom kilograma. Poznata je činjenica da slatkiši podstiču osećaj prijatnosti: šećeri vrlo brzo ulaze u krvotok i stvaraju neposredan osećaj ispunjenosti energijom, osećaj zadovoljstva i sitosti. Razlog: stimulišu lučenje serotonina, takozvanog hormona dobrog raspoloženja. Nažalost, zbog delovanja insulina, brzo dolazi do pada nivoa šećera u krvi. Takve epizode naglog pada šećera mogu biti vrlo stresne, jer prouzrokuju slabost koja onemogućava obavljanje uobičajenih dnevnih obaveza i dužnosti.

   Simptomi predoziranja šećerom su:

   * iscrpljenost, umor, depresija i neprijatan osećaj "rupe" u želucu, koji navodi na ponovnu konzumaciju slatkiša i ponavljanje istih simptoma
   * zadržavanje tečnosti u tkivima i osećaj težine u nogama.

   Razlog za pojavu tih simptoma je prvenstveno nedostatak vitamina B1, B2, PP i B6 (koji su neophodni organizmu da bi mogao da utrošiti energiju iz šećera), što je posledica upravo preterane konzumacije slatkiša. Posebno nedostatak vitamina B1 (važnog za pravilan rad nervnog sistema) izaziva umor, razdražljivost, mentalnu konfuziju i depresiju.

   Treba pripaziti i na kombinaciju šećera i kofeina, koja ubrzava ritam izlučivanja šećera iz krvi. Suprotno od uvreženog mišljenja, šoljica kafe i nekoliko keksa ne samo da nisu dobar već su vrlo stresan spoj, posebno za početak dana! U slučaju predoziranja šećerom, najbolje rešenje je ishrana bogata proteinima s malo složenih ugljenih hidrata i minimalnom količinom šećera. Takva ishrana neće prouzrokovati nagle promene nivoa šećera u krvi i pružiće dugotrajan osećaj sitosti. Kao i kod svake dijete koja zahteva promenu životnih navika, u početku su mogući problemi u prilagođavanju novom načinu ishrane, jer će organizam biti prisiljen da crpi šećer iz drugih namirnica. Ali, vremenom, primetićete poboljšanje: raspoloženje će se popraviti i stabilizovati, osećaćete se jači i puni energije, a pozitivni uticaji videće se i na vašoj liniji.

   Čokolada i euforija

   Dugo se sumnjalo, ali danas je to naučno potvrđena činjenica: svaka druga osoba čokoladu smatra "grešnim" uživanjem, a zavisnici od nje svaki dan se s teškom mukom uzdržavaju od uživanja u slatkom ukusu. Trideset grama čokolade sadrži 5mg kofeina i različite količine teobromina: reč je zapravo o vrlo malim količinama koje se mogu uporediti sa, na primer, jednom šoljicom kafe bez kofeina ili čaja bez teina. Ali, uprkos tome, čokolada nam i te kako može popraviti raspoloženje. Dokazano je čak i da povećava prag podnošenja bola i da stimuliše fizičke i mentalne sposobnosti zahvaljujući tome što podstiče lučenje serotonina i endorfina, moždanih neuroprenosnika koji se još nazivaju i "prirodnim morfijumom" organizma. Čokolada sadrži i jedinjenja amina, koji stimulišu metabolizam. Ali, nažalost, njen pozitivan uticaj trenutne euforije ne traje dugo. Evo koji su tipični simptomi predoziranosti:    * razdražljivost
   * glavobolja prouzrokovana širenjem krvnih sudova u mozgu
   * prekomerno lučenje želudačanih sokova praćeno bolovima i vraćanjem želudačne kiseline u jednjak
   * nepravilan ritam rada srca
   * epizode hipoglikemije.

   Dakle, pazite da ne preterate s vašom omiljenom namirnicom, ali nemojte pokušavati naglo da prekinete s konzumacijom čokolade, jer bi to bilo vrlo stresno za nervni sistem. Najbolje je da postepeno počnete da smanjujete količinu dok ne dođete do najviše četiri kockice dnevno. Period odvikavanja lakše ćete prebroditi uz pomoć drugih namirnica koje pozitivno utiču na raspoloženje, poput banana. U početku će vas mučiti simptomi apstinencijske krize, posebno promene raspoloženja, ali, kroz 7 do 10 dana, organizam će se vratiti u normalno stanje.

   Hleb i energija

   Prekomerna konzumacija žitarica, posebno pšenice, često izaziva sledeće simptome:

   * veliku iscrpljenost
   * probavne smetnje.

   Dok probava pšenice kod nekih osoba izaziva pospanost, kod drugih izaziva nadutost trbuha i neredovnu stolicu, odnosno često izmenjivanje proliva i zatvora. Pšenica je prisutna u većini namirnica dostupnih na tržištu i sadrži vrlo visok postotak glutena, koji je i uzrok probavnih tegoba. Ta supstanca prianja uz creva, stvrdnjava se i postaje idealan ambijent za razmnožavanje klica, a uz to otežava apsorpciju hranljivih supstanca iz namirnica koje konzumirate. Od ovih problema pate uglavnom osobe koje su preosetljive na gluten. Izbacivanjem pšenice s jelovnika, poboljšaćete svoje zdravstveno stanje i ponovo se osećati puni energije.

   * Test *

   Koliko je stresna vaša ishrana?

   Ako želite da saznate od čega ste zaista zavisni, odgovorite na sledeća pitanja.
   1. Postoji li neka namirnica za koju možete reći da je obožavate?
   2. Osetite li ponekad neizdrživ poriv da pojedete neku namirnicu?
   3. Plašite li se da biste mogli ostati bez zalihe hleba, slatkiša, kafe?
   4. Patite li od alergije, astme ili ekcema?
   5. Da li postoji namirnica koju jedete svakodnevno?
   6. Jeste li zadovoljniji i jači pošto pojedete određenu namirnicu?
   7. Da li postajete nervozni i razdražljivi kad neko vreme ne jedete tu namirnicu?
   8. Ustajete li noću i nešto grickate?
   9. Jeste li bolovali od alergije ili nepodnošenja neke hrane?
   10. Osećate li glavobolju ako, samo na jedan sat, ostanete bez svoje omiljene namirnice?

   Ako ste potvrdno odgovorili na najmanje 5 pitanja, velika je verovatnoća da kod vas postoji predoziranost određenom namirnicom. Bez brige, nije teško vratiti ravnotežu organizmu: potrebno je samo otkriti u čemu ste preterali i postepeno smanjiti količinu namirnice koja izaziva tegobe.

   * Često i naglo menjate raspoloženje? Možda je krivac šećer

   * Kafa i slatkiš su vrlo stresan spoj
 

   Vita 2007.

^ Vrh strane ^
* Home. * Ishrana * Zdravlje * Dijeta * Media * Kontakt *

ZdravaDijeta ©