Google Search

Šta još niste znali o UN dijeti…


    Iako vrlo popularna i nesumnjivo uspešna, UN dijeta nailazi na kritike nutricionista. Da li je zaista tako zdrava kao što se misli?

Sta jos niste znali o UN dijeti

   Popularna ne-dijeta ili UN dijeta, još jedna u nizu dijeta današnjice, postala je popularna pre nešto više od godinu dana. Njena popularnost može da se pripiše rezultatima koji se njenom primenom postižu, ali i tome što je reč o novoj dijeti.

   Postoji li druga strana priče? Činjenica je da se trendovi ishrane menjaju skoro isto brzo kao modni trendovi. Ono što je aktuelno danas, već sutra potiskuju nove preporuke o "idealnoj ishrani". Oni koji vole da prate trendove prihvataju te savete, a novosti najviše prihvataju oni koji žele viška kilograma da se oslobode brzo i "bez prevelikih odricanja" ili promena navika, skloni su eksperimentisanju, probi različitih dijeta. To, pak, nije samo neprihvatljivo već može da bude i štetno za organizam koji se prirodno odupire gubljenju kilograma. I UN dijeta je još jedna u nizu dijeta koje obećavaju gubitak suvišnih kilograma, promene metabolizma i, naravno, kao većina dijeta, garantuje trajne rezultate, tj. nepovratan gubitak kilograma. Ova dijeta počinje danom belančevina i nastavlja se danima skroba, ugljenih hidrata, voća, vode, pa ponovno danom belančevina. Traje tri meseca, a u tom vremenu se garantuje gubitak i do 25 ili 30 kilograma. Dakle, samo strogo pridržavanje pravila i preporučenog jelovnika garantuje uspeh.

   UN dijeta ima nekoliko pozitivnih strana, kao što je povećanje unosa vode, nema međuobroka ili preskakanja obroka, konzumiraju se dovoljne količine voća i povrća i preparati vitamina i minerala. Ali, ima nekih preporuka koje bi trebalo zaobići. Jedna od njih je o zameni prirodnog šećera veštačkim zaslađivačima, za koje je više istraživanja pokazalo da, u određenim količinama, mogu da imaju štetne posledice za zdravlje. Takođe bi trebalo razmisliti o tvrdnji da je posle tri meseca dijete moguće "vratiti se starim navikama" koje su i prouzrokovale prekomernu težinu, a da se izgubljeni kilogrami ne vrate.

   O čemu razmisliti?

   U većini slučajeva, u jelovnicima UN dijete ne navode se tačne količine namirnica, već se navodi, na primer, 2 komada voća ili jednostavno – večera je polovina ručka, ili za večeru jedite isto što ste pojeli za ručak. Ne spominju se kalorijske i nutritivne vrednosti pojedinih namirnica. Upravo ta "sloboda u sastavljanju jelovnika" privukla je mnoge, a činjenica da se ne računaju i ne sabiraju kalorije zaslužna je što je UN dijeta proglašena "zdravom dijetom". Ali, poznato je da težina zavisi direktno od unosa i potrošnje kalorija, dakle, možemo da je smanjimo samo ako unosimo manje energije nego što je potrošimo. Zato bi bilo više nego korisno znati koliko smo kalorija konzumirali da bismo znali koliko moramo da ih potrošimo, i koje smo vitamine i minerale uneli u organizam i u kojoj količini.

   Kad je reč o potrošnji kalorija, UN dijeta, kao mnoge druge, ne predviđa potrošnju kalorija fizičkom aktivnošću. I to je sigurno doprinelo popularnosti ove dijete, zapravo je to još jedna dijeta "s kojom se mršavi bez muke i odricanja". Osim toga, razdvajanje grupa namirnica po danima nema naučno uporište, a autori UN dijete za to ne daju ni valjano objašnjenje, kao što nema ni suvislog objašnjenja o odvajanju ugljenih hidrata od skroba.

   Korisna strana UN dijete je uravnotežen broj dnevnih obroka i njihova redovnost. Ali, to je nešto što ne bi trebalo da se rešava dijetom već snagom volje.

   Zašto dijete ne uspevaju?

   Odluka o gubljenju kilograma vrlo je složena. Svi koji su se suočili s tim problemom to vrlo dobro znaju. A svaka nova dijeta zvuči kao najlepša muzika za onoga koga muči problem prekomerne težine. Ali, iz sopstvenog, profesionalnog iskustva koje sam stekao radeći s ljudima koji su probali razne dijete tokom više godina, shvatio sam da se nekoliko kilograma izgubi vrlo brzo na početku dijete. Osim toga, statistike pokazuju da se posle dijete izgubljeni kilogrami vrate, katkad i udvostruče. Jedan od razloga neuspeha većine dijeta je taj što se uglavnom deluje na samo dve oblasti – na težinu i kalorije. Prilagođen program vežbanja najčešće se tek spominje kao "nužan dodatak", a ono o čemu se u većini dijeta malo vodi računa je narav, način života, navike… dakle, osoba kao celina. Sveobuhvatnim pristupom neizbežno se suočavamo s osnovnim fizičkim i psihičkim (emotivnim) osobinama koje su i te kako povezane s ishranom, snagom volje i uopšte stavom prema hrani. Navike ishrane su duboko ukorenjene u svakom od nas, nastajale su godinama, neke smo nasledili. Ako to imamo na umu, pomisao da bi neka brza dijeta to mogla da promeni u nekoliko nedelja ili meseci zvuči zaista naivno ili bar površno. Ono što moramo da menjamo nije jelonvnik, već prvo stav prema hrani i načinu ishrane, a tek posle toga na redu su promene u jelovniku. To nije moguće postići drastičnim promenama, što nalaže većina dijeta, nego treba početi s blagim promenama, zamenama i sl.

   Holizmom do trajnih rezultata

   Prilikom planiranja dijete, trebalo bi poštovati sopstvene navike i, prema potrebama organizma i svakodnevnim aktivnostima, odabrati dijetu. Kako napraviti pomak i nesvesne greške zameniti ispravnim postupcima i odlukama? Dakle, šta sa navikama, od kojih su neke osnova problema, a druge su korisne i čine naše karakterne osobine? Od navika teško odustajemo upravo zato što su deo naše ličnosti. Ali kad ih prepoznamo, odvojimo štetne ili loše od korisnih, već smo napravili važan korak ka pozitivnim promenama. Upravo je to cilj holističkog pristupa i holizma koji uključuje sagledavanje i analizu kojoj nije cilj gubljenje identiteta i karaktera nego njegovo poboljšanje. Korak po korak, analiziramo i razdvajamo navike koje su odgovorne za određeno stanje. Na primer, prvo se zapitamo kako živeti bez navika koje su uzrok višku kilograma? Kako bismo se osećali "u novom telu"? Koje su navike ili način života doveli do toga? Holistički pristup podrazumeva ceo proces u kojem se prvo prepoznaju navike, zatim se suočava s njima, a zatim se vizualizuje rezultat promena koje želite ili bi trebalo uvesti. Holizam koristi razne metode i tehnike, a cilj im je da se postigne ili poboljša objektivnost, samosvesnost, prepoznavanje emocija i, svakako, postizanje određene snage volje za reorganizovanjem životnih navika, popunjavanjem praznina i prihvatanjem novog načina življenja.

   Osim što daje kvalitetne rezultate, holističkim pristupom postižu se trajni ili bar dugotrajni rezultati. Naime, nagle promene navika koje su toliko utisnute u našu svest mogu da izazovu poremećaje, kao što je bes, strah, nesigurnost. U svakom slučaju, izazivaju otpor organizma prema promenama, a u tom se slučaju starim navikama lako i rado vraćamo kao sigurnom utočištu, vraćamo se "svom normalnom stanju". Dakle, vežba, odmor i kvalitetna, raznovrsna ishrana ključ su vitkosti, ali i psihičke stabilnosti i zadovoljstva.

   Šta kažu nutricionisti?

   Stav nutricionista je jasan: najbolje rezultate daje prilagođena dijeta, primerena načinu života, fizičkoj građi i navikama. Zašto? Svaki čovek ima drukčiji metabolizam, a na metabolizam utiče niz faktora. Usporen metabolizam znači da usporeno trošimo kalorije. Uz to, korisno je znati da jedan kilogram masnog tkiva vredi približno 7000 kalorija. Dakle ako dnevni unos smanjimo za 500 kalorija, u jednoj nedelji izgubićemo oko pola kilograma težine.

500 kcal=
• 5 kriški crnog hleba sa semenkama
• 2 palačinke s čokoladom
• 2 hamburgera (svaki 110 g)
• 200 g mocarele


   Naglo menjanje ustaljenih navika može da bude štetno, ponekad i opasno
 

   Darko Jurić, magistar kineske medicine, nutricionista
 

   Vita 2008.

^ Vrh strane ^
* Home. * Ishrana * Zdravlje * Dijeta * Media * Kontakt *

ZdravaDijeta ©